KOKAS-OKTATÓ ÉLETPÁLYA MODELL 

F​EJES T​ÍMEA
KÉPZÉSFEJLESZTÉSI​​MUNKACSOPORT​-​ VEZETŐ


2020.

Kokas-oktató életpálya modell

„Mit adok át tanító tanítványaimnak? Öt évtizedem tanítói tapasztalatait és a tapasztalatok megszerzésének módszereit. Ki tanulhat ebből? Aki a felfogásra alkalmas antennákkal érkezik, aki felkészült a rendszeres tanulásra. Egy-egy előadás, bemutató, tanfolyam inspirálhatja, segítheti azt, aki ebbe az irányba indulna. Tájékoztat, biztat, bátorít. Lelkesíti a lelkesíthetőt, még a tétovázót is. Megtanulni? Az más! A lelkesedés nélkülözhetetlen, szüntelen izzó parázs. A parázsra – mindnyájunk külön parazsára – dobott tömjénszemecskékből száll fel az illat. A tömjénmag: a tanulás, a figyelem, a szüntelen önképzés, minden alkotás mindenkori feltételei. És az ismeretek megszerzése mellé az elmélyülés, a képzelet tréningje.”
Kokas, 1999: 190)

Bevezető

Miért volt szükség, hogy a Kokas-oktató életpálya modell megszülessen?

Kokas Klára mikor elrepült 2010 februárjában Amerikába, egy működő gyerekcsoportot - a Vivante csoportot-, és az aktuális haladó felnőttképzési csoportját - a Margarétákat - hagyta itthon, hogy majd jön és folytatják. Nem jött vissza, nem folytatta, Ő nem, de Mi lelkes tanítványai igen. Ettől kezdve égi mesterünkként kísérte tevékenységeinket. Kapkodni kellett, hiszen nem voltunk felkészülve sem a Kokas Klára nélküli zenemozgásos továbbhaladásra, sem arra, hogy, amit ő adott, mostantól nekünk kell adnunk. Hála Istennek Klára jobbkeze, Lájerné Vera nem kapkodott, megszervezett mindent, megszervezett bennünket. Így a Margaréta csoport befejezhette a Kokas tanfolyamot, és a Vivante gyerekcsoport is működött tovább. Sok kritika érte az Alapítványt: hogy a módszert nem lehet továbbadni, vagy: a módszer maga volt Kokas Klára, aztán: Kokas Klárával ez a különleges módszer nem létezik tovább, és: Kokas Klára maga volt az intézmény. Efféle hangok ellenére nagy munka kezdődött, megszületett egy új akkreditáció Lájerné Vera és Dr. Deszpot Gabriella kitartásának köszönhetően. És mi ittuk a szavaikat, gondolataikat, hogy a Kokas-módszert, - az azóta már Kokas-pedagógiának nevezett mannát - továbbadhassuk. Magunkévá tettük az új akkreditációt és vittük a csoportokat. Mostanra annyi tapasztalatot szedtünk össze, hogy ma már tudjuk: nem csak az lehet Kokas-oktató, aki személyesen Kokas Klárától tanult. Nagyszerű pedagógusokat ismertünk meg a tanfolyamok során, akik „kokasos” attitűddel megáldottak. Nekik szól ez a szabályzat, őket segíti abban, hogy hogyan válhatnak Kokas-oktatóvá. Isten és égi mesterünk kísérje útjukon Őket!

Fejes Tímea, képzési munkacsoport vezető, szerkesztő

Kokas-oktatóvá válás menete
(továbbiakban: szabályzat)

A szabályzat célja

A szabályzat célja az asszisztensek, gyakornokok, kezdő Kokas-oktatók általános és szakmai felkészítése, beilleszkedése, támogatása annak érdekében, hogy segítse tudásuk kibontakoztatását és az alapítványi célokkal való azonosulást.

A szabályzat tartalmazza

A szabályzatban meghatározásra kerül a Kokas-oktatóvá válással kapcsolatos szakmai követelményrendszer, a mentorált idő alatti számonkérés feltételei, és a teljesítmény értékelésével összefüggő eljárásrend, valamint a szakmai vezető (mentor) feladatai.

A szabályzat területi hatálya

A szabályzat érvényes a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány (továbbiakban Alapítvány) Képzésfejlesztési munkacsoport helyszínén, valamint minden újonnan induló tanfolyam helyszínein.

A szabályzat időbeli hatálya

Jelen szabályzat 2020-ban a Képzésfejlesztési munkacsoport véleményezését, valamint a kuratórium határozatát követően lép hatályba és visszavonásig hatályos.

A szabályzat módosítása

A szabályzatot módosítani kell, amennyiben a benne foglaltak módosítását a Kokas-oktatók legalább fele írásban kéri.


I. Definíciók: ki, kicsoda?

1. A Kokas-foglalkozásvezető

Az a pedagógus, aki ​ Dr. Kokas Klára teljes tanfolyamát (I.- II.-III. kurzusokat) vagy az Alapítvány "Félfigyelemből a teljes figyelembe" - Kokas Klára zenéből indított módszere a személyiség harmonikus fejlesztésére I. és a „Zenéből fényeket látni és láttatni” Kokas Klára
zenéből indított módszere a személyiség harmonikus fejlesztésére II. tanfolyamot sikeresen elvégezte, és erről olyan Tanúsítvánnyal rendelkezik, amely alapján a Kokas-módszert önállóan alkalmazhatja az általa szabadon megválasztott helyen, állandó összetételű és folyamatosan működő csoportban a Kokas Kódex szellemében.

2. A Kokas-oktató

2.1. Az a pedagógus, aki rendszeresen vezet akkreditált tanfolyamot, részt vesz a képzésfejlesztési munkacsoport munkájában, és a Kuratórium által kiadott Kokas-oktatói felkéréssel rendelkezik.
2.2. Az a pedagógus, aki a Kokas-oktatóvá válás folyamatát sikeresen elvégezte, a Kokas Klára Alapítvány Kuratóriuma kinevezte, és részt vesz a képzésfejlesztési munkacsoport munkájában.
2.3. Tanfolyamvezetőnek hívjuk azt a Kokas-oktatót, aki az Alapítvány által szervezett és tartott akkreditált pedagógus-továbbképző tanfolyamot tart.
Pedagógiai tevékenység során a Kokas-foglalkozásvezető, és a Kokas-oktató titulus használható

II. A Kokas-oktatóvá válás fokozatai

A Kokas-oktatóvá válás folyamata-ábrája:
Kokas-foglalkozásvezetői tanúsítvány megszerzése a megfelelő minősítéssel (ld. II/1.1 pont)
Kokas- tanfolyamvezető asszisztens legalább 90 órában
Kokas-gyakornok legalább 90 órában

1. Kokas-tanfolyamvezetői asszisztens

1.1. Aki a tanfolyamon a tanfolyamvezetőnek segít, és a következőkkel rendelkezik:

- Akkreditációban meghatározott végzettség: főiskolai vagy egyetemi,
- Kokas-foglalkozásvezetői tanúsítvány: Azaz a 90 órás tanfolyamot sikeresen elvégezte és
Tanúsítvánnyal rendelkezik a következő minősítéssel: A Kokas-módszert önállóan alkalmazhatja az általa szabadon megválasztott helyen, állandó összetételű és folyamatosan működő csoportban a Kokas Kódex szellemében.
Az asszisztenst a képzési munkacsoport vezetője kéri fel és vele az Alapítvány szerződést köt a munka elvégzésére.

1.2. Asszisztensi követelmények

- Minimum 2 év tapasztalat Kokas-foglalkozásvezetőként.
- Bemutatkozó és motivációs levél, amiben kifejti, hogy miért szeretne tanfolyamvezető asszisztens lenni. A bemutatkozó motivációs levél terjedelme 1 oldal legyen.

1.3. Milyen készségekkel, képességekkel rendelkezik a Kokas szellemiségű asszisztens?

- A Kokas-kódexben megfogalmazott szellemiséggel folytatja pedagógiai tevékenységét.

1.4. Mi a feladata az asszisztensnek?

- a tanfolyamvezető segítése,
- a hallgatók technikai szempontú segítése,
- a technikai eszközök kezelése,
- a helyszín, a terem, az eszközök előkészítése a foglalkozásokra,
- a különböző foglalkozások, előadások eszközeinek előkészítése, kezelése,
- saját élményeiről, tapasztalatáról, megfigyeléseiről jegyzet készítése.

1.5. Az asszisztensi munka értékelése tanfolyamvezető által

- Az asszisztens tanfolyami segítéséről a tanfolyamvezető értékel.
- A tanfolyamvezető beszámolót készít az asszisztens munkájáról, melyben kitér:

● Az asszisztens erősségeire,
● Milyen lehetőségeket lát még az asszisztens „Kokasos” tevékenységeiben,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek az asszisztensi munkában,
A beszámoló 1-3 oldal terjedelmű legyen.

1.6. Az asszisztensi munka értékelése saját maga által

- Az asszisztens tanfolyami segítésről az asszisztens maga is értékel.
- Reflexió a tanfolyami segítésről, melyben az asszisztens kitér:

● Saját élményére a segítés során,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek az asszisztensi munkában,
● Milyen lehetőségeket lát még „Kokasos” tevékenységeiben,
● A beszámoló tartalmazza a tanfolyamon vezetett jegyzetek összefoglalóját.
A beszámoló 1- 5 oldal terjedelmű legyen.

2. Kokas-gyakornok

2.1. Aki asszisztensi feladatkörből gyakornoki feladatkörre szeretne lépni, és a következőkkel rendelkezik:

- ​ akkreditációban meghatározott végzettség: ​ főiskolai vagy egyetemi,
- Kokas-foglalkozásvezetői tanúsítvány: ​ Azaz a 90 órás tanfolyamot sikeresen elvégezte és
Tanúsítvánnyal rendelkezik a következő minősítéssel: A Kokas-módszert önállóan alkalmazhatja az általa szabadon megválasztott helyen, állandó összetételű és folyamatosan működő csoportban a Kokas Kódex szellemében.

2.2. Gyakornoki követelmény

- Minimum 3 év foglalkozásvezetői gyakorlat​ .
- ​ Bemutatkozó és motivációs levél, hogy miért szeretne Kokas-gyakornok/Kokas-oktató lenni. A bemutatkozó motivációs levél terjedelme 1 oldal legyen.

2.3. Milyen készségekkel, képességekkel rendelkezik a Kokas szellemiségű gyakornok?

- A Kokas-kódexben megfogalmazott szellemiséggel folytatja pedagógiai tevékenységét.
- Előadói stílusa, módja a felnőttképzésnek megfelelő.
- Sajátélmény vezetése felnőttekhez megfelelő.

2.4. Mi a feladata a gyakornoknak?

- a tanfolyamvezető segítése,
- a hallgatók technikai szempontú segítése,
- a technikai eszközök kezelése,
- a helyszín, a terem, az eszközök előkészítése a foglalkozásokra,
- a különböző foglalkozások, előadások eszközeinek előkészítése, kezelése,
- az akkreditációban előírt tematikus anyag elsajátítása a tanfolyamvezető együttműködésével,
- egy-egy sajátélmény vezetése a tanfolyamvezetővel előre egyeztetett módon,
- egy-egy elméleti előadás vezetése a tanfolyamvezetővel előre egyeztetett módon,
- saját élményeiről, tapasztalatáról, megfigyeléseiről jegyzet készítése.

2.5. Mi a feladata a tanfolyamvezető Kokas-oktatónak?

- ​ a Kokas-gyakornok segítése,
- a Kokas-gyakornok felkészítése, hogy Kokas-oktatóvá váljon,
- az akkreditáció és a tematikus anyag megismertetése,
- a sajátélmény egyéni levezetésére való felkészítés,
- előadás egyéni megtartására való felkészítés,
- folyamatos együttműködés.

2.6. A gyakornoki munka értékelése tanfolyamvezető által

- A gyakornoki munkáról az aktuális tanfolyam vezetője értékel.
- A tanfolyamvezető beszámolót készít a gyakornok munkájáról, melyben kitér:

● A gyakornok erősségeire,
● Milyen lehetőségeket lát még a gyakornok „Kokasos” tevékenységeiben,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek a gyakornoki munkában,
A beszámoló 1-3 oldal terjedelmű legyen.
A tanfolyamvezető/k a gyakornoki értékelő lap alapján is értékel (1. számú melléklet)

2.7. A gyakornoki munka értékelése saját maga által

- A gyakornoki munkáról a gyakornok értékel.
- Reflexió a gyakornoki együttműködésről, melyben a gyakornok kitér:

● Saját élményére a gyakornoki együttműködés során,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek a gyakornoki munkában,
● Milyen lehetőségeket lát még „Kokasos” tevékenységeiben,
● Az önállóan vezetett sajátélmény és előadás megtartásáról szerezett tapasztalataira,
● A tanfolyamvezető segítő hozzáállására.
A beszámoló tartalmazza a tanfolyamon vezetett jegyzetek összefoglalóját.
A beszámoló 1-5 oldal terjedelmű legyen.

2.8. Gyakornoki munka záróértékelése

A tanfolyamvezetők, beszámolóját, a gyakornok beszámolóját a gyakornoki értékelőlapot, a képzési munkacsoport együttesen értékeli, dokumentációját elkészíti (Kokas-oktatói ajánlás), majd terjeszti fel a kuratóriumnak, hogy a gyakornok a következő szintre lépjen, azaz Kokas-oktatóvá válhasson.

2.9. A gyakorlati tudást hatékonyan átadásának módszerei, eszközei

- A gyakorlati tudás hatékony átadásának felelőse a tanfolyamvezető.
- Az akkreditáció tematikus anyagának naprakész átadása, a tanfolyami segédanyagok, eszközök átadása a gyakornoknak a tanfolyamvezető, és a tanfolyamszervező felelőssége.

3. Kokas-oktató

3.1.​ kezdő ​ Kokas oktató (mentorált), ​ aki minősített Kokas-oktatóvá szeretne válni és a következőkkel rendelkezik:

-​ akkreditációban meghatározott végzettség: ​ főiskolai vagy egyetemi,
- Kokas-foglalkozásvezetői tanúsítvány: ​ Azaz a 90 órás tanfolyamot sikeresen elvégezte és

Tanúsítvánnyal rendelkezik a következő minősítéssel: A Kokas-módszert önállóan alkalmazhatja az általa szabadon megválasztott helyen, állandó összetételű és folyamatosan működő csoportban a Kokas Kódex szellemében.

3.2. Kokas-oktatói követelmény:

- Minimum 5 év foglalkozásvezetői gyakorlat​ ,
- Gyakornokként és asszisztensként legalább két különböző minősített Kokas-oktató mellett eltöltött összesen minimum 180 óra,
- Két minősített Kokas-oktató ajánlása,
- Portfólió, amiben bemutatja eddigi Kokas-foglalkozásait és a gyakornoki és asszisztensi munkáját.

3.3. Milyen készségekkel, képességekkel rendelkezik a Kokas szellemiségű Kokas-oktató?

- A Kokas-kódexben megfogalmazott szellemiséggel folytatja pedagógiai tevékenységét,
- Önállóan képes tanfolyamot vezetni,
- Készség szinten ismeri a 90 óra tematikus anyagát, és azt tudja is használni,
- Készség szinten ismeri a tanfolyamvezetéssel kapcsolatos dokumentációs anyagot, és azt tudja is megfelelően használni.

3.4. Mi a feladata a kezdő Kokas-oktatónak?

- ​ önálló tanfolyamvezetés,
- a 90 órára felkészül, (ha szükséges a mentorával együtt),
- a tanfolyamszervezővel folyamatos egyeztetés,
- a tanfolyamra meghívott előadókkal előzetes egyeztetés,
- a technikai eszközök kezelése,
- a helyszín, a terem, az eszközök előkészítése a foglalkozásokra,
- a különböző foglalkozások, előadások eszközeinek előkészítése, kezelése,
- együttműködik a képzésfejlesztési munkacsoporttal, megbeszéléseiken aktívan részt vesz,
- a mentorált időszakról jegyzet készítése,
- az aktuális csoportról beszámolót készít.

3.5. Mi a feladata a kezdő Kokas-oktató kísérőjének (mentorának)?

- ​ a kezdő Kokas-oktató kísérése, segítése,
- folyamatos együttműködés,
- a kezdő Kokas-oktató munkájáról, tanfolyamvezetéséről jegyzet, beszámoló készítése.

3.6. A kezdő Kokas-oktatói munka értékelése mentor által

- A kezdő Kokas-oktatói, tanfolyamvezetői munkáról az aktuális tanfolyam kísérője értékel.
- A kísérő beszámolót készít a kezdő Kokas-oktató munkájáról, melyben kitér:

● A kezdő Kokas-oktató erősségeire,
● Milyen lehetőségeket lát még a kezdő Kokas-oktató „Kokasos” tevékenységeiben,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek a tanfolyam vezetése során.
A beszámoló 1-3 oldal terjedelmű legyen.
A kísérő a Kezdő Kokas-oktató értékelő lap II. alapján is értékel (2. számú melléklet)

3.7. A kezdő Kokas-oktatói munka értékelése saját maga által

- A kezdő Kokas-oktató beszámolót, önreflexiót készít, melyben kitér:

● Saját élményére a tanfolyamvezetés során,
● Mik voltak a nehézségek, esetleges veszélyek az önálló tanfolyamvezetés során,
● Milyen lehetőségeket lát még, mint „Kokas-oktató.
● A kísérő segítő hozzáállására.
A beszámoló tartalmazza az aktuális csoportról való beszámolóját.
A beszámoló 1-5 oldal terjedelmű legyen.

3.8. A kezdő Kokas-oktatói munka záróértékelése

A kísérő és a kezdő Kokas-oktató értékelését és beszámolóját a képzési munkacsoport megismeri, majd a képzési munkacsoport vezetője és/vagy a tanfolyamszervező/ügyvezető beszámol a kuratórium felé.

4. A minősített Kokas-oktató: ​ a ​ Kokas Alapítvány Kuratóriuma által kinevezett Kokas-oktató

4.1. Aki már gyakornokot vehet maga mellé, és a következőkkel rendelkezik:

- ​ akkreditációban meghatározott végzettség: ​ főiskolai vagy egyetemi,
- Kokas-foglalkozásvezetői tanúsítvány: ​ Azaz a 90 órás tanfolyamot sikeresen elvégezte és
Tanúsítvánnyal rendelkezik a következő minősítéssel: A Kokas-módszert önállóan alkalmazhatja az általa szabadon megválasztott helyen, állandó összetételű és folyamatosan működő csoportban a Kokas Kódex szellemében.
- Minimum 5 év foglalkozásvezetői gyakorlat.
- Gyakornokként eltöltött 180 óra.
- Két minősített Kokas-oktató ajánlása.
- Portfólió, amiben bemutatja eddigi Kokas-foglalkozásait, és a gyakornoki munkáját.
- Egy tanfolyami időszak (90 óra) vezetése mentor kísérésével.

4.2. Milyen készségekkel, képességekkel rendelkezik a Kokas szellemiségű Kokas-oktató?

- A Kokas-kódexben megfogalmazott szellemiséggel folytatja pedagógiai tevékenységét.
- Önállóan képes tanfolyamot vezetni.
- Ismeri a 90 óra tematikus anyagát.
- Ismeri a tanfolyamvezetéssel kapcsolatos dokumentációs anyagot.
- Tapasztalatait, kreativitását bátran használja Kokas-oktatói tevékenységei során.

4.3. Mi a feladata a minősített Kokas-oktatónak?

- ​ önálló tanfolyamvezetés,
- a 90 órára felkészül,
- a tanfolyamszervezővel folyamatos egyeztetés,
- a tanfolyamra meghívott előadókkal előzetes egyeztetés,
- a technikai eszközök kezelése,
- a helyszín, a terem, az eszközök előkészítése a foglalkozásokra,
- a különböző foglalkozások, előadások eszközeinek előkészítése, kezelése,
- az aktuális csoportról beszámolót készít,
- együttműködik a képzésfejlesztési munkacsoporttal, megbeszéléseiken ötleteivel, kreativitásával, tapasztalataival aktívan részt vesz. A minősített Kokas-oktató vállalhat előadásokat, és képviselheti az Alapítványt különböző konferenciákon, szakmai rendezvényeken.


Mellékletek:

1. sz. melléklet: Értékelőlap I. (gyakornoki időszak zárása)
2. sz. melléklet: Értékelőlap II. (első tanfolyamvezetést követően)

„Ismertető szavakat csak keresgélni lehet, mert a történés más szférákban zajlik, a test és a szellem egyéni nyelvén. A szavak lépcsők. Ez a nyelv inkább a felhőkhöz hasonlít, ahol a vízcseppek szabadságukat a Mindenség törvényei közt élik. Mozdulnak és átváltoznak. A test is mozdul és átváltozik, mert szelleme van, lelke, képzelete, tehát szabadsága.”
(Kokas, 2002a:6)